Uheld.


Uheld: Uheldene var mange i forhold til i dag når man ser på hvor få biler og motorcykler der var. Det var ulovligt at køre med styrthjelm og man kunne få en bøde, fordi det opfordrede andre og en selv til at køre aggresivt.

Cyklisterne var sjældent adskilt fra den anden trafik, og især i byerne kunne en bil have cyklisterne både til ventre og højre for sig.

Børn voksne og gamle havde ikke kendskab til biler. De havde måske aldrig siddet i en bil, og havde ingen fornemmelse for hvor dårligt et udsyn chafføren har. Der var ikke sidespejle, bakspejle og store dele af taget på bilen havde ikke vinduer. 

Vejforholdene var dårlige, chafførene erfaringer var ikke alt tid gode. De kørte ikke mange kilometer, og kørte ikke lange ture, og mange lejede en bil for en enkelt tur.

Hvis man kom ud for et uheld var lægevidenskaben ikke nået langt. Penecelinen var opfundet, men en stor mangelvare. Man kunne operere, men man havde endnu ikke den viden, som man fik igennem 2 verdenskrig.


Minimumslovkrav til bremserne på biler.

Bremser: 2 af hinanden uafhængige bremseapparater.

Bremselængder: 2 hjuls bremser skal kunne bremse på 39 meter ved 50 km/t.

Bremselængder: 4 hjuls bremser skal kunne bremse på 23 meter ved 50 km/t.


Ratslør max 30 grader er tilladt.


Tog: Der fandtes mange ubevogtede jernbaneoverskæringer, da der var mange flere togstrækninger i Danmark. De bevogtede jernbaneoverskæringer (med lys) var ikke nødvendigvis med bom, da det var dyrt, og bommene kunne være meget dårligt oplyst, så man kunne tro, at det var baglygterne på en bil eller helt overse dem.  Underkørsler af jernbanelegemet var noget som DSB stod for, og for at spare, lavede de dem vinkelret på banelegemet, som kunne gøre, at der var meget dårlig oversigt for modkørende trafik. Uheld med DKW biler kan søges på www.arkiv.dk søg dkw.

Se også vejforhold.


Visker: Kan forruden åbnes er der ingen krav om visker.

Spejle: Ingen lovkrav.


Selvmordsdøre: Det er det man i nyere tid kalder døre, som har hængslet modsat af hvad vi har idag. Det var det normale dengang. Det gør at man har nemmere ved at komme ud og ind i bilen. Problemet er at hvis dørlåsen går op, medens man kører, bliver døren revet op af fartvinden.


Forrude: Fra sidst i tyverne begyndte man at producere sikkerhedsglas. Det var glas der bestod af 2 lag glas med gennemsigtig gummi imellem. Problemet i starten var at gummien blev gul over tid når den var udsat for sol. Omkring 50 procent af alle personer der kom tilskade havdet fået ansigtslæsioner ved kontakt med forruden. Især forsæde passageren var den mest udsatte.


Rat: Rattet kunne hjælpe med at undgå skader ved små sammenstød, fordi chafføren kunne afbøde slaget ved at holde i rattet. Til gengæld ved større sammenstød slog chafførens hoved ned i rattet, hvis hoved ikke ligefrem ramte forruden.



Sikkerhedsseler og airbags var ikke opfundet. Den farligste placering var som passager på forsædet, derefter bagsæde passagerene, og til sidst chafføren.

Antal dræbte personer i trafikken
19351936
Chaffører automobil1312
Passagerer2627
Motorcykel kører3734
Motorcykel pasagerer1615
Kuske128
Andet køretøj passager1014
Cyklister95106
Fodgængere85101
I alt294317


Trafikken i København er tæt på at bryde sammen.

Myldertrafik i kbh

(Kilde: Bladet Avertering Marts 1939. Et medlemsblad for dansk vindues-reklame-forening.)

Når folk skal møde på arbejdet sker det inden fra klokken 8.00 om morgen indtil klokken 10.00, for de fleste mennesker. De kommer i 3 bølger: Arbejdere og værkstedsfolk / Kontorfolkene og de overordnede / og Principalerne (ældre chefer).


Problemerne opstår igen om eftermiddagen når de får fri.


Det viser sig i statistikken over færdselsuheld for Københavns Politis Færdselsafdeling for 1938.

5360 færdselsuheld. 50 dræbte, og 3000 kom mere eller mindre til skade. Størstedelen af uheldene skete mellem kl. 8.00 og kl. 10.00, og mellem kl. 17.00 og kl. 18.00.

Antal færdselsuheld, og på hvilken tid af dagen:

Mellem kl.     24.00  -  1.00             66 Færdselsuheld

Mellem kl.       8.00 – 10.00           441 Færdselsuheld

Mellem kl.     16.30 – 18.00         1013 Færdselsuheld




Eksempler på uheld 1935/1938:

Politiken mandag den 28 oktober 1935

2 piger påkørt i nat på Viborg-Kolding landevej ud for Søndermark skole. De kørte side om side, med lygter og katøjer. De blev begge påkørt bagfra, men den 13 årige Astrid Jensen ramte vejbanen så voldsomt, at hun fik en meget alvorlig hjernerystelse, og kom til Viborg sygehus. Hun er stadig ikke kommet til bevidsthed.

Pigerne og chaufføren havde ikke gjort noget forkert. Men chaufføren kunne på grund af mørket, og det regnfulde vejr, først se dem, da det var for sent.


Politiken mandag den 28 oktober 1935

Den 53 årige lærer Andersen fra Vedslet er tidlig i aften blevet påkørt af en bil bagfra, på gammel Århus landevej, da han gik i højre side af vejen. Han var død da Falks ambulance ankom. Han efterlader sig hustru og 9 børn. Hvoraf flere er voksne.

9 Maj 1937

Billist er blevet dømt til at betale cyklist en erstatning. Fordi han havde åbnet bildøren og cyklisten kørte ind i døren, og som nu forlanger en erstatning. Bilisten mente at det var ham der var blevet påkørt under udstigningen. Men han fik en bøde på 20,- kr,


6 -September-1937

12 årig pige faldt over styret på sin cykel da forhjulet bliver blokeret, fordi dækket gik løs. Hun fik kraniebrud, og kom hospitalet i kritisk tilstand.


6-September-1937

Haderslev-Aarøsund landevej

Bil kommer kørende, mand kommer fra sidevej, og kører ind på landevejen, hvor der er dårlig oversigtsforhold. Han kører ind i bilens front, og kastes over bilen. Får kraniebrud, lårbensbrud og indre kvæstelser. Døde på sygehuset. Bilen prøvede at undvige til venstre, herved vældede den på siden. Hverken chafføren de 3 voksne og 3 børn kom til skade.


17-September-1937

Cyklist blev påkørt på Strandvejen, og fik kraniebrud.

En svensk indregistreret bil havde lavet en hasarderet overhaling, som gjorde at cyklisten væltede, og kom ind under en sporvogn.


17-September-1937

Krydset Maagevej-Borups Alle

En kørelære der selv kørte bilen, og som havde en passager med, overså en taxa i krydset. Skolevognen væltede rundt. Ruderne knusede. Den kvindelige passager fik ben og ansigt skåret, og kom på hospital. Kørelæren fik ingen skader.


17-September-1937

Natten til søndag ved Hotel Øresund Skodsborg klokken 2 om natten, stillede en person sig på vejbanen. Angivelig for at få en kørelejlighed ind til København. Blev påkørt, og fik en svær hjernerystelse.


5-December 1937 Odense:
Husholdningslærerinde påkørte en cyklist som døde. Den 19 maj 1938 blev der afsagt dom at vognens fodbremse og styregrej var mangelfuldt, og at hun skulle betale en bøde på 60 kroner, og en erstatning til enken på 8612 kr. (enken havde forlangt 12.000 kr.). Erstatningen blev muligvis betalt af den lovpligtige ansvarsforsikring.



Erstatning 1938:

En taxa chaffør bremser kraftigt op for en cyklist. Passageren, en 100 kg kvinde ryger fremefter og slår hoved ind i ruden der er mellem passageren og chafføren. Glasset gik itu og hun fik en hjernerystelse. Hun har måtte blive i sengen i 2 måneder, og har lidt af hovedpine da hun begyndte at arbejde. Hendes erstatningskrav var 3350 kr. Landsretten ville give hende 2000 kr. men da de mente at hun i ulykkesøjeblikket havde lænet sig frem, og havde haft begge hænder på sin taske, havde hun ikke " iagttaget almindelige forsigtighedsregler ved sin placering i vognen". Hun fik derfor kun en erstatning på 1000 kr.



15 Maj 1938 Ringsted:

En famillie kørte ud af landevejen,og deres 3 årige søn var alene på bagsædet. Han fik åbnet sidedøren og faldt ud medens at bilen kørte 60 km/t. Forældrene frygtede at barnet var blevet dræbt, men det lå lettere forslået på vejbanen. Efter et kontrol besøg på hospitalet kunne de køre hjem.



Juni 1938 Lyngby:
En chaffør i en lastbil kom kørende af hovedgaden i den forkerte side af vejen og påkørete en motorcyklist frontalt. Han endte på motorhjelmen uden skader og hans motorcykel var et vrag.
Chafføren fik taget blodprøve som var på 1,85 promille alkohol i blodet. Han bliver vurderet til at være påvirket i lettere grad. Fik 14 dages hæfte og tab af kørekort i 6 måneder. (Håber at blodprøvetesten dengang, viste mere en den gør idag).



19Juli 1938 Odense Egelundevej:

En damptromle bliver påkørt af et tog ved en jernbaneoverskæring, fragmenter fra damptromlen ramte en banearbejder der stod ved siden af som døde. Den ambulance som falck sendte til ulykkestedet blev påkørt i et kryds uden personskader. Jernbaneoverskæringen havde samme morgen fået signal afmærkning istedet for bomme, og man tror at vejtromlen var så langsom at stopsignalet først gik igang da vejtromlen havde passeret signalet.



19Juli 1938 Nørrebro:

2 heste spændt for en vogn løber løbsk. Den en styrter og brækker halsen, den anden blev hårdt såret af at køre igennem et rækværk. Ingen personer kom tilskade.



19Juli 1938 Hillerød Søndre Banevej:

Motorcyklist kørte sammen med en bil i et kryds. Motorcyklisten ramte bilens forrude, fik en flænge i panden, svær hjernerystelse og muligvis kraniebrud. Medpassageren på motorcyklen var hans kone som blev lettere kvæstet.



27 Juni 1938 Struer.

En beruset chaffør med 2 fulde passagerer, kørte med 100 km/t ind i en Fordvogn med 5 personer.

Kun føren af Fordvognen havde brug for lægehjælp, bilen var totalskadet.



27 Juni 1938 Århus.

En 10 årig dreng blev drabt da faderens bror bakkede en bil ind i garagen og barnet fik hoved ind under et hjul.

28 Juni 1938

På landevejen mellem Maribo og Sakskøbing.

En bil kører ind i en telefonpæl under en overhaling og bliver totalskadet.

En 13 årig dreng fik kraniebrud og et brækket ben.

En 8 årig pige fik brækket kravebenet og en hjernerystelse.

Chafføren og en 13 årig pige fik mindre skader.

En voksen slap for skader.

30 juni 1938 

En arbejdsmand i Hillerød Laurits Jensen blev standset på cykel synlig påvirket. En blodprøve viste en promille på 1.8 Fik igår en dom der lød på 10 dages hæfte.




Færdselsuheld lige efter krigen.


Da det blev muligt igen efter krige at køre privat. Havde bilejerne svært ved at vænne sig til at kør bil. De havde måske ikke kørt bil i 5 år, og cyklisterne havde været van til at have kørebanen næsten for sig selv. Folk tog kørekort selv om de ikke havde bil, men lejede så en når de skulle køre en tur. Ifølge loven skulle man dog mindst være 21 år for at leje en bil.

For motorcyklerne var det værre. Der skulle man kun være 18 år for at leje en motorcykel. I oktober måned 1946 blev der dræbt 39 trafikanter hvoraf de 16 var motorcyklister, med en gennemsnitsalder på 27 år.

Eksempel: Sommeren 1946 i Viby og Højbjerg blev 30 motorcyklister noteret for at have kørt for stærkt. Tilladt hastighed var 40 km/t. Den højeste var på 110 km/t.

cykelbil
cirka år 1946-47cirka år 1946-47