Trafikforhold i 1930'erne.


Trafiktæthed :

Færdselstællinger 1934 og 1939 på 1455 tællesteder (i august) mellem klokken 6 morgen til 22 om aftenen, over 4 dage, gav følgende tal, som den gennemsnitlige trafik på en dansk landevej.
Tallene i parentesen viser hvor mange minutter der vil være mellem hver bil/rutebil/motorcykel/lastbil på landevejen.
19341939
Personbiler  256 (3,7)412 (2,3)
Rutebiler  13 (73,8)18  (53,3)
Motorcykler33 (29)56 (17,1)
Lastbiler102 (9,4)119 (8)
Cykler380493
Hestevogne2314

Sammelagt vil der komme et motorkøretøj  på landevejen i 1934 for hver hver 2minutter og 23 sekund. I 1939 et motorkøretøj for hver 1 minut og 35 sekund.

Trafiktætheden var meget forskellig. På  Strandvejen i København var der en daglig trafik på over 11000 vogne pr. dag (1939). Roskildevejen over 8500 vogne pr.dag (1939).

Det gjorde at på nogle landeveje var der langt mellem bilerne. Indtil op i 1950erne var et hus mere værd hvis det lå ved en vej ( i 1953 indføres fri hastighed, fjernes 1973 ).



Betjent

(Kilde: Bladet Avertering Marts 1939. Et medlemsblad for dansk vindues-reklame-forening.)


En trafik betjent var meget dårligt aflønnet, og hans arbejde kunne bestå i at kontrollere trafikken i meget befærdet vejkryds. Han vil blive kørt ud til krydset om morgenen, og hentet hjem til stationen om aftenen.

Lysregulering af vejkryds var opfundet, men var sjældne og dyre.

I København var der 7 Brandstationer, der var lagt så man kunne nå et brandsted i københavn indenfor 10 minutter. Det var oprindeligt med heste, men da de havde biler midt i 30érne, kunne de ikke forvente  at komme hurtigere frem, på grund af den endnu tættere trafik.

cykeltræning
DKW'en som pacer.
Cykelrytteren Willy Falck Hansen  bruger sin DKW når han cykeltræner, med sin kone bag rattet. (1937)

hat

cykel
Cykel reklame 1936

Tavler


mc
Tegning fra 1923