Det var et problem overhoved at kunne købe en ny bil. Efter børskraket i 1929 blev der lavet restriktioner når man ville købe noget der krævede fremmed valuta. Hvis man ikke selv kunne skaffe den valuta som var nødvendig for modellen (US dollar, engelske pund, reichsmark). Ellers skulle Danmark have et handeloverskud til eksportlandet, og at man ønskede at importere biler.
Prisfald over tid: En bil der var over 5 år gammel blev betragtet som en gammel bil. Udviklingen i bilernes tekniske formåen ændrede sig fra år til år. Bilernes design blev markant anderledes på kort tid. Der var et stort slid på bilerne selv når de kørte få kilometer. Olieskift for hvert 2000 km, dog ikke DKWén der er en totakter. Afbetaling ca 10 procent pr år. Lovpligtig ansvarsforsikring med dækning på 30.000 kr ved skade. Skat pr md 7 kr Kaskoforsikring ved køb på afbetaling
Politikken Torsdag den 30 juni 1938 Reklamer fra 3 forskellige køreskoler(bil). -Kursus 40 kroner. -3 kroner i timen med teori. -Helt kursus 50 kroner.
Annonce Politiken 21 maj 1938: Nye 4-dørs D.K.W. de Luxe. Udlejes uden fører fra 7½ kr. pr. dag
Benzinafgifter på benzin indtil 1935.
Benzinafgifterne blev brugt til at financierer noget der havde med trafik at gøre, og noget der intet havde med trafik at gøre. Det ville ikke være overraskende om afgifterne stadig var gældende, de plejer ikke at forsvinde når de først er vedtaget.
lov nr. Af. Angående. 132 29 juni 1927 Afgift på benzin. 203 16 juli 1927 §4 Lillebæltsbroen. 243 19 oktober 1931 §16 115 8 april 1932 §6 Storstrømsbroen. 177 21 juni 1932 §2 og §5 Krisehjælp til landbruget og arbejdsløse. 83 23 marts 1934 105 30 marts 1935 §4 Limfjordsbroen. |