Lovkrav i 1930'erne.


Trafik forhold i 1930'erne.


Færdselsloven nr. 129 af 14 april 1932 der gjaldt da bilen var ny.


Kørekort kunne erhverves når man var 18 år.

Man skulle have en ædruelighedsattest underskrevet af en person som er kendt af politiet som en pålidelig person. 

Derudover en lægeerklæring på at man er istand til at føre automobil. Politiet ville derefter kontrollere ens straffeattest.

Kortet havde en gyldighed på 5 år, og kunne derefter fornyes. For at få fornyet den skulle man fremvise en ny ædruelighedsattest og lægeerklæring

Færdselsloven nr. 129 af 14 april 1932

Hastigheder


Motorkøretøjerne må ikke på noget tidspunkt komme over en hastighed som står nedenunder.


Motorvogne og med massive gummiringe  15 km/t
Vare og lastmotorvogne med luftgummiringe med fuld last over 4000 kg30 km/t
Personmotorvogne der har luftringe og er indrettet til mere end 7 personer40 km/t
Vare og lastmotorvogne med luftgummiringe med fuld last er under 4000 kg 40 km/t
Vare og lastmotorvogne med luftgummiringe med fuld last er under 3000 kg50 km/t
Personmotorvogne der har luftringe og er indrettet til ikke mere end 7 personer60 km/t


Byer: Max hastighed40km/t
Biveje: Max hastighed40km/t
Landevej: Max hastighed60km/t

Særligt afmærket hovedveje 80km/t.

Bremselængde.

Bremselængden kontroleres ved en hastighed af  30km/t. Hvis bilen bremser på alle 4 hjul må bremselængden ikke være længere end 8 meter.

For håndbremsen er den maksimale bremselængde 8 meter ved 30km/t. Hvis håndbremsen kun virker på 2 hjul er bremselængden max. 14 meter.

Ratslør maksimalt tilladt op til 30 grader (en 12 del af rattets omkreds).


Kørsel om natten (Lygtetændingstid).

Køretøjet må køre med samme hastighed som i dagslys. Men, ikke hurtigere end hvad kørselsforholdene tillader, og hvad køretøjets oplysning af vejen tillader.

Max hastighed i mørklægningstiden (under 2 verdenskrig) 30 km/t.

Lov af 7 april 1936 Hovedvejsordningen, om afmærkning/skiltning af landeveje biveje.

Hastighedsgrænser i andre lande år 1939:
LandByLandevej
Danmark40 km/t60 km/t
Sverige35 km/tFri hastighed
Norge35 km/t45 km/t
Tyskland60 km/t100 km/t
England48 km/tFri hastighed

Benzinafgifter på benzin indtil 1935.


Benzinafgifterne blev brugt til at financierer noget der havde med trafik at gøre, og noget der intet havde med trafik at gøre.

Det ville ikke være overraskende om afgifterne stadig var gældende, de plejer ikke at forsvinde når de først er vedtaget.


lov nr. Af.

132     29 juni 1927 Afgift på benzin.

203     16 juli 1927 §4 Lillebæltsbroen.

243     19 oktober 1931 §16

115     8 april 1932 §6 Storstrømsbroen.

177     21 juni 1932 §2 og §5 Krisehjælp til landbruget og arbejdsløse.

83      23 marts 1934

105     30 marts 1935 §4 Limfjordsbroen.

1950 blev rationeringen af bensin ophævet.

1953 blev der fri hastighed på hovedlandeveje. Der blev først genindført hastighedsbegrænsning for landeveje under og efter oliekrisen i 1973.


1-September-1937

Rutebilchaffør dømt for at have kørt i beruset tilstand med 12 passagerer. Fik 20 dages hæfte, og indraget kørekortet i ½ år.


17-September-1937

5 anholdte for at have solgt en Ford V8 til en værdi på 4000,- kr, til en ophugger i Odense for 350,- kr. Man regner med at det er en forsikringssvindel.

Tidligere love