Trafik forhold i 1930'erne.
Færdselsloven nr. 129 af 14 april 1932 der gjaldt da bilen var ny.
Kørekort kunne erhverves når man var 18 år. Man skulle have en ædruelighedsattest underskrevet af en person som er kendt af politiet som en pålidelig person. Derudover en lægeerklæring på at man er istand til at føre automobil. Politiet ville derefter kontrollere ens straffeattest. Kortet havde en gyldighed på 5 år, og kunne derefter fornyes. For at få fornyet den skulle man fremvise en ny ædruelighedsattest og lægeerklæring Færdselsloven nr. 129 af 14 april 1932
Hastigheder
Motorkøretøjerne må ikke på noget tidspunkt komme over en hastighed som står nedenunder.
Særligt afmærket hovedveje 80km/t. Bremselængde. Bremselængden kontroleres ved en hastighed af 30km/t. Hvis bilen bremser på alle 4 hjul må bremselængden ikke være længere end 8 meter. For håndbremsen er den maksimale bremselængde 8 meter ved 30km/t. Hvis håndbremsen kun virker på 2 hjul er bremselængden max. 14 meter. Ratslør maksimalt tilladt op til 30 grader (en 12 del af rattets omkreds).
Kørsel om natten (Lygtetændingstid). Køretøjet må køre med samme hastighed som i dagslys. Men, ikke hurtigere end hvad kørselsforholdene tillader, og hvad køretøjets oplysning af vejen tillader. Max hastighed i mørklægningstiden (under 2 verdenskrig) 30 km/t. Lov af 7 april 1936 Hovedvejsordningen, om afmærkning/skiltning af landeveje biveje. Hastighedsgrænser i andre lande år 1939:
1950 blev rationeringen af bensin ophævet. 1953 blev der fri hastighed på hovedlandeveje. Der blev først genindført hastighedsbegrænsning for landeveje under og efter oliekrisen i 1973. 1-September-1937 Rutebilchaffør dømt for at have kørt i beruset tilstand med 12 passagerer. Fik 20 dages hæfte, og indraget kørekortet i ½ år. 17-September-1937 5 anholdte for at have solgt en Ford V8 til en værdi på 4000,- kr, til en ophugger i Odense for 350,- kr. Man regner med at det er en forsikringssvindel.
|